Jaren geleden solliciteerde ik ooit eens bij het blad J/M. Was een leuke functie, de hoofdredactrice was ook erg aardig en het gesprek was prettig. Ik werd het alleen net niet. En tweede worden na een sollicitatieprocedure is net zoiets als op drieduizendste goud verliezen op de Olympische Spelen. Neemt niet weg dat ik J/M altijd ben blijven volgen …
Experiment
Want ja, ik ga weer vrolijk door met mijn experiment: welk blad over kinderen spreekt mij nu echt aan? Nou, Kek Mama bleek niets voor mij, VIVA Mama kon er zeker mee door en ook Fabulous Mama bleek stiekem best leuk.
Maar hoe beviel J/M in vergelijking met die andere bladen?
Geen BN’ers op de cover
In eerste instantie stak J/M er covertechnisch met kop en schouders bovenuit. Hier geen zwaar opgemaakte modellen – of nog erger – Bekende Nederlanders met hun stralende kinderen op de cover. Nee, hier stond gewoon een vrolijk springend meisje in een – wat was het eigenlijk – paars elfjeskostuum op de voorkant.
Een heuse verademing.
Informatief en praktisch
En dat J/M vooral informatief en praktisch is ingesteld, straalde van het blad af. Hier geen geneuzel in de marge over bloemetjes op je fiets of zelfgemaakte cupcakes. Nee,dit blad richt zich op ouders met kinderen tussen de 4 en 16 jaar. En dus biedt J/M onder andere een special ‘Kind & Geld’ aan, zoekt bovendien het geheim achter populaire kinderen en heeft een artikel ‘waarom mollig niet meer mag.’
Nou, da’s duidelijk. J/M houdt niet van gefröbel.
Wel houden ze van statistiekjes, onderzoeken en andere artikelen die bij voorkeur zijn geschreven door wetenschapsjournalisten en andere deskundigen. Dat komt niet alleen naar voren in de korte stukkies, maar ook in de langere reportages. Zo’n beetje alles wordt zoveel mogelijk wetenschappelijk onderbouwd. De procenten vliegen je om de oren.
Doelgroep
Maar blijkbaar is het blad ook bedoeld voor een iets hoger opgeleid lezerspubliek. De mensen die geïnterviewd zijn onder meer interaction desginer, manager, psycholoog of doen iets in de financiële wereld. Van die mensen die regels belangrijk vinden, maar hun kinderen vooral ‘normen en waarden’ willen meegeven.
Bovendien heten hun kinderen vaak Tijmen, Karlijn en Linde. En ze wonen in een jaren dertig huis ergens in de Randstad. En ja, ze hebben allemaal zo’n ‘gezellige’ houden eettafel waaraan ze ongetwijfeld heel lang tafelen met goede vrienden. Heb je ‘t plaatje voor je?
Wars van oppervlakkigheid
Niets mis mee trouwens. Dit blad is een heuse verademing voor lezers die geen zin hebben in het maken van cupcakes, bloemetjesfietsen, regenlaarzen van Yvon Jaspers of interviews met vervelende Bekende Leeghoofden Nederlanders. J/M is voor iedereen die juist eens wat meer wil weten over de ontwikkeling en opvoeding van kinderen. Al dan niet zoveel mogelijk wetenschappelijk onderbouwd.
J/M biedt op dat vlak net iets meer inhoud. De komende jaren – zeker als mijn dochter iets ouder is – zal ik ‘m zeker meer lezen. Al mag er soms best wat meer humor en luchtigheid in. Daar is per slot van rekening nog nooit iemand slechter van geworden. Maar misschien is dat de reden dat ik het net niet ben geworden bij het blad.
J/M voor Ouders verschijnt maandelijks en kost 4,95 euro los in de winkel
Afbeelding: Daniëlle Spoelstra ( foto van magazine)




Geef een reactie